Poradnia wprowadziła system tzw. „konsultacji wstępnych”.
Dlatego każdorazowo pierwszym krokiem wizyty w Poradni jest wypełnienie
Karty Zgłoszenia do Poradni, w której należy podać/określić przyczynę wizyty (druki do pobrania).
Wyznaczamy wtedy telefonicznie termin konsultacji, gdzie szczegółowo podczas przeprowadzonego z rodzicem wywiadu specjalista Poradni zapoznaje się ze zgłaszanym problemem, dzięki czemu precyzyjnie może zaproponować odpowiednią formę wsparcia.
Diagnoza dotyczy w szczególności:
Diagnoza odbywa się na pisemny wniosek Rodzica/Opiekuna prawnego.
Kartę Zgłoszenia do Poradni można pobrać na stronie internetowej Poradni lub w sekretariacie i złożyć osobiście w sekretariacie, wysłać pocztą e-mailową, poprzez platformę e-puap lub na adres Poradni.
Ważne jest dokładne wypełnienie wniosku, podanie wszystkich niezbędnych danych, w szczególności powodu zgłoszenia dziecka do Poradni.
Do wniosku dobrze jest dołączyć dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności opinię z przedszkola lub szkoły, wyniki badań lekarskich lub inną dokumentację opisującą funkcjonowanie dziecka (w karcie zgłoszenia wyszczególnione są dokładnie zalecane dokumenty dodatkowe).
Wnioski są rejestrowane, a następnie zgodnie z kolejnością wpływania, przekazywane do psychologów, pedagogów, terapeutów, logopedów lub terapeuty SI, którzy wyznaczają termin spotkania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na podstawie przekazanej przez Rodzica informacji, dyrektor decyduje o skróceniu okresu oczekiwania na diagnozę.
Diagnoza obejmuje wywiad – rozmowę z Rodzicem dotyczącą przebiegu
rozwoju dziecka, badanie psychologiczne, badanie pedagogiczne oraz badanie
logopedyczne dla dzieci, które ujawniają trudności w mowie lub badanie SI dla
dzieci, które ujawniają symptomy zaburzeń w tym obszarze. Biorąc pod uwagę
powód zgłoszenia, a także możliwości psychofizyczne dziecka/ ucznia, diagnoza
może być realizowana podczas kilku spotkań.
Celem diagnozy jest określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka lub ucznia w odniesieniu
do zgłaszanego w karcie zgłoszenia problemu.
Po każdym badaniu Rodzic uzyskuje ustną informację o wynikach diagnozy, a
także wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.
UWAGA! Dopiero po zakończeniu diagnozy na pisemny wniosek Rodzica
wydawana jest opinia lub informacja (odpowiedni druk w zakładce Do pobrania).
Opinia zawiera między innymi opis możliwości psychofizycznych dziecka lub
ucznia i mechanizmów wyjaśniających jego funkcjonowanie w odniesieniu do
zgłaszanego problemu, określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych, a także wskazania dla nauczycieli i rodziców dotyczące pracy z
dzieckiem/ uczniem.
Jeśli Rodzic potrzebuje dodatkowych wyjaśnień dotyczących treści opinii lub
wskazówek do pracy z dzieckiem, może zgłosić się do osób badających dziecko na
konsultacje.
W przypadku, gdy Rodzic nie zgłosi się z dzieckiem na badanie w wyznaczonym
terminie, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w formie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych. Dzieci i młodzież mogą uczestniczyć w terapii:
UWAGA!
Terapia odbywa się na pisemny wniosek Rodzica, jednak dopiero po „konsultacji wstępnej” lub w czasie kiedy trwają otwarte nabory na różne formy terapii. Specjalista wtedy udostępnia odpowiedni formularz do wypełnienia. Terapeuta zawiera kontrakt z dzieckiem/uczniem i jego Rodzicem, w którym określa cel oraz przybliżony okres trwania terapii. W przypadku 3-krotnej nieobecności na terapii bez usprawiedliwienia, terapia zostaje przerwana.
Co trzeba zrobić, aby uzyskać orzeczenie/opinię?
Rodzic lub opiekun prawny ubiegający się o wydanie orzeczenia/opinii składa w sekretariacie poradni następujące dokumenty:
UWAGA!
Orzeczenia oraz opinie dla dzieci niewidomych i słabowidzących wydaje Centrum Psychologiczno-Pedagogiczne w Szczecinie.
Jakie wydajemy orzeczenia ?
* w rozumieniu prawa oświatowego dzieci/uczniowie niepełnosprawni to: dzieci
i młodzież niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący,
z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci/uczniów uczęszczających
do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę w rejonie działania
poradni (gmina Police, Kołbaskowo, Dobra, Nowe Warpno).
W przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub
ośrodka, orzeczenia i opinie wydajemy ze względu na miejsce zamieszkania
dziecka (gmina Police, Kołbaskowo, Dobra, Nowe Warpno).
W jakim terminie wydajemy orzeczenia/opinie?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć
rewalidacyjnowychowawczych oraz opinię wydaje się w terminie nie dłuższym niż
30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii albo od dnia
uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia
dziecka lub ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenia,
o których mowa w ust. 1, oraz opinia mogą być wydane w terminie nie dłuższym
niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii albo od dnia
uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji.
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się
w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia
lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji.
Posiedzenia Zespołu Orzekającego odbywają się dwa razy w miesiącu we wtorki
w godz. 12.00-14.00.
Poradnia oferuje wsparcie dla dzieci, młodzieży i rodzin. Nasi specjaliści z psychologii i pedagogiki zapewniają indywidualne podejście, wspierając rozwój emocjonalny i edukacyjny. Dostępne są konsultacje, warsztaty i terapie dostosowane do potrzeb.